مطالب مرتبط:

برخورد قانونی با خریداران و فروشندگان دلار با قیمت بیش از ۴۲۰۰ تومان

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی گفت: اعمال قیمت ۴۲۰۰ تومان برای دلار ، الزام قانونی است و با هر فرد که اقدام به خرید و فروش غیر قانونی ارز نماید برخورد قانونی صورت می پذیرد. ...

تکلیف سپنتا نیکنام تا اردیبهشت مشخص می شود

عضو هیات رییسه شورای عالی استان ها گفت: با توجه به رایزنی ها و نامه نگاری های این شورا با مجمع تشخیص مصلحت نظام، وضعیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد تا اردیبهشت آینده مشخص می شود. ...

دولت برای درآمد 17 هزار میلیاردی از دلار 4200 تومانی باید ردیف تعیین کند

دولت برای درآمد 17 هزار میلیاردی از دلار 4200 تومانی باید ردیف تعیین کند

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه، با افزایش نرخ دولتی ارز درآمد ریالی دولت از فروش نفت حداقل 17 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، گفت: این درآمد باید به شکل پرداخت یارانه صرف حمایت از تولید و اشتغال شود. ...

ابلاغ بخشنامه جدید افزایش ۱۰.۴ درصدی مزد سایر سطوح کارگری تا یکشنبه هفته آینده

شورای عالی کار بخشنامه مصوبه جدید خود مبنی بر افزایش مزد سایر سطوح کارگری را( بیش از حداقل حقوق دریافت می کنند) به میزان ۱۰.۴ درصد و به علاوه پرداخت روزانه ۲۸۲۰۸ ریال تا یکشنبه هفته آینده ابلاغ می کند. ...

قابلیت جدید یوتیوب «پخش خودکار در خانه»

یوتیوب ویژگی جدیدی را به نسخه اندروید این برنامه افزوده است. این ویژگی «پخش خودکار در خانه» نام گرفته است و به کاربر اجازه می دهد هنگامی که در صفحه خانه یوتیوب قرار دارد، پیش نمایشی از ویدیوها را ببیند. ...

استاندار اصفهان: مانع خروج آب از استان می شویم

استاندار اصفهان گفت: اجازه نخواهیم داد هیچکس با بی قانونی حتی یک قطره آب از استان خارج کند.

حضور فعال بانک مسکن در FINEX

بانک مسکن به همراه شرکت های زیر مجموعه خود، در یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه FINEX۲۰۱۸ شرکت خواهد کرد، تا جدیدترین محصولات خود را به مخاطبان ارائه کند. ...

کشف ۵ محموله جدید قاچاق انسان

ماموران گمرک طی پنج عملیات جداگانه موفق به کشف ۱۷ نفر قاچاق انسان شدند و به همین ترتیب تعداد کشف قاچاق انسان توسط ماموران گمرک به ۴۳ نفر در سال ۹۷ رسید. ...

بارش های ایران به 103.5 میلیمتر رسید؛ 49 درصد کمتر از سال قبل

بارش های ایران به 103.5 میلیمتر رسید؛ 49 درصد کمتر از سال قبل

میزان بارش های ثبت شده از ابتدای سال آبی جاری تا عصر روز گذشته به 103.5 میلی متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی 49.6 درصدی داشته است. ...

اختلال در پیش فروش جدید سکه/ شعب: بخشنامه نیامده است

طرح جدید پیش فروش سکه درحالی از سوی بانک مرکزی رونمایی شد گه هنوز شعب بانک ملی نسبت به اجرای آن اقدام نمی کنند.

هشدار دومای روسیه درباره سفر به خاورمیانه

مجلس دومای روسیه از شهروندان این کشور خواست تا در پی تهدیدات آمریکا برای حمله به سوریه به خاورمیانه سفر نکنند.

واردات روغن پالم به یک شرط از عوارض گمرکی معاف شد + سند

جزییات دستورالعمل معافیت گمرکی برخی روغنها از جمله پالم در ازای خرید تضمینی دانه های روغنی سال ۹۷ مشخص شد.

نگاهی به جداشدگان از راه «محمود احمدی نژاد»

داوود حشمتی در وب سایت اصولگرای مثلث آنلاین نوشت: از مشخص ترین چهره ای ضدجریان انحرافی و تیم مشایی داوود احمدی نژاد برادر رئیس دولت قبل است. مهرماه امسال دار فانی را وداع گفت. درحالی که بار دیگر از برادر جدا شده بود. اما با این حال حرفی نزده بود. با حضور احمدی نژاد ...

پاسخ تحقیرآمیز الحوثی به ادعای ولیعهد عربستان

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در پاسخی تحقیرآمیز درباره ادعای بن سلمان درباره اشغال صنعاء خطاب به وی گفت: توصیه می کنم فاصله مزدورانت از صنعاء را حداقل از طریق نقشه های گوگل ببینی. ...

١٢ کالای صادراتی به عراق بازرسی نمی شوند + اسامی

در حال حاضر ۱۲ کالای صادراتی از ایران به عراق بازرسی استاندارد نمی شوند که قرار است این تعداد کالا به ۵۰ مورد افزایش یابد.

نشاط و سرگرمی اسلامی و دور هم بودن همراه با خانواده است

شرکت فناوری اطلاعات تحت وب هیراد در سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان اقدام به معرفی باشگاه خوشگذرونا برای جوان ها و دانش آموزان کرده است . ماموریت باشگاه خوشگذرونا  ایجاد فرهنگ مبتنی بر خوشگذرونی , نشاط و سرگرمی اسلامی و دور هم بودن همراه با خانواده اس ...

نوبخت: برای یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برنامه ریزی کرده ایم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در کشور برنامه ریزی کردیم که سهم استانها باید در این زمینه مشخص شود. ...

سرمایه گذاری مستقیم چین در آمریکا کاهش یافت

طبق گزارش کمیته ملی روابط آمریکا و چین، در سال ۲۰۱۷ سرمایه گذاری مستقیم چین در آمریکا بیش از ۳۵ درصد افت کرد، که دلیل آن تغییر سیاست گذاری ها در هر دو کشور بوده است. ...

فقیر 15 برابر فقیرتر شد

فقرا 15 برابر فقیرتر شده اند

گفتگو با تمام سلیقه risda است. اقتصاددان و.... خطا از کلاس نهادی در جامعه ایرانی بررسی شد .   بر اساس آمار بانک مرکزی در جهان ۹۵ کل هزینه ثروتمندترین طبقه از جامعه ۱۵ برابر طبقه پایین جامعه است. در حالی که متوسط هزینه های فراموش بالای درآمد در سال ۹۵ معادل ۷۸ میلیون تومان است. سه فراموش پایین این شاخص معادل ۱۳ میلیون تومان است. ضريب جينی اقتصاد ایران در سال های اخیر یک تعداد بی سابقه ای ۰/۳۹ تنش به سند نابرابری در این کشورها از بازار آزاد است.   چه اتفاقی می افتد این است که از یک طرف سود بالای بانکی و فساد و اجاره-افزایش ۲۰ درصد از جامعه را در قالب آماده برای انباشت سرمایه بدون ریسک پرداخت; و شیوه ای که در پایتخت به جای تولید بخش ارسال می شود. حمل پول و یا بانک ها) از سوی دیگر ۸۰ درصد از مجموع فشرده سازی شکست و رکود اقتصادی را تحت تاثیر قرار.   این دور باطل باعث عدم تعادل ممکن است باعث شود آنها را به بود که یکی از وابستگی و گسترش رو به رشد کلاس را بدست آورد. حقیقت این است که ادامه این شرایط بحرانی با اقتصادی و اثرات اجتماعی منجر خواهد شد. اکثر کارشناسان حل و فصل تعدیل ساختاری در سیستم بانکی و مالیات بر روابط. برخی از کارشناسان نیز سیاست های حمایتی (مانند یارانه دولت محمود احمدی نژاد اما سیستم طراحی پیچیده و چند لایه در زمینه مسکن و سلامت آموزش و پرورش برای طبقات محروم بسته حمایتی واقعی به سیاق دولت رفاه) در جهت تقویت بنیه طبقات محروم اتخاذ شود.   متاسفانه فساد و رانت امکان اصلاحات ساختاری را از اقتصاد ایران گرفته و بارها طرح‌های مالیات بر مجموع درآمد و ثروت، مالیات بر مسکن‌های خالی، مالیات بر سودهای بانکی و دیگر اصلاحات اقتصادی در راستای کاهش شکاف طبقاتی روزافزون، مورد تصویب در نهادهای مختلف کشور قرار نگرفته است. بی‌تردید تداوم این روند، موج سرخوردگی‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت. آنچه شوخی‌بردار نیست، رابطه افزایش شکاف طبقاتی با بحران‌های اجتماعی است. تجربه تعمیق شکاف طبقاتی و بحران‌های روانی و اجتماعی در کشورهای مختلف، رابطه‌ای معنادار را بین این دو شاخص نشان می‌دهد.    «همدلی» در این باره گفت‌وگویی داشته با فریبرز رئیس‌دانا (اقتصاددان) و از او درباره آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی درباره ضریب جینی پرسیده است.    رئیس‌دانا به «همدلی» می‌گوید: بررسی و سخن گفتن از شکاف طبقاتی باید به شکلی تاریخی-انضمامی مورد بررسی قرار گیرد. مگر می‌شود از شکاف طبقاتی سخن گفت و پای اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری را به میان نیاورد؟ در ادامه مشروح این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.   بانک مرکزی اخیرا گزارشی در رابطه با تعمیق شکاف طبقاتی و اینکه هزینه ناخالص ثروتمندترین طبقه جامعه ایرانی ۱۵ برابر طبقه پایین جامعه شده، ارائه داده، این در حالی است که بعد از انقلاب به هیچ وجه قرار نبود به چنین وضعی مبتلا شویم، چرا به این روز افتاده‌ایم؟ شکاف طبقاتی در ایران بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ برای چند سال سیری کاهشی داشت. دلیل این امر هم به مصادره‌ها و کنترل دریافتی‌های در سطوح مختلف قدرت برمی‌گردد. از طرفی آرمان‌های عدالت‌طلبانه انقلاب اسلامی آرمان طبقات محروم جامعه بود، اما این روند متوقف شد.   البته آسیب‌های ناشی از جنگ مثل بیکاری گسترده ناگریز بود و جنگ این شکاف طبقاتی را مقداری افزایش داد و یا به عبارت دقیق‌تر نگذاشت این شکاف کم شود. واقعیت این است که گرایشی برای کم‌کردن شکاف طبقاتی بعد از انقلاب ایجاد شده بود. اما اتفاق تراژیک، بعد از زمان جنگ بود. پس از سال ۱۳۶۹ و با برسرکار آمدن دولت سازندگی، سیاست‌های تعدیل ساختاری در دستور کار قرار گرفت. از ‌این‌ پس بود که بنا به ماهیت مجموعه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نولیبرالی که در همه دولت‌ها ادامه یافته و امروز هم با شدت در حال پیگیری است، شاهد افزایش بیش از پیش شکاف طبقاتی هستیم.   تشدید شکاف طبقاتی بخشی ذاتی از ماهیت سیاست‌های نولیبرالی و تعدیل ساختاری است و امری ناگزیر است.  به زبانی ساده، این سیاست‌ها ثروتمندان را ثروتمند‌تر و فقرا را فقیر‌تر کرد. آنچه امروز شاهدش هستیم، اینکه آشکارا از اجرای این سیاست‌‌ها دفاع و حتی مقدس شمرده می‌شوند. اما این طبقات به شماره ‌درنیامده و محذوف هستند که بار فشار این سیاست‌ها را بر دوش می‌کشند. ما شاهدیم که چگونه طی سالیان گذشته حمایت‌های رفاهی و دستمزدی، رفته‌رفته کاهش یافته‌اند. این سیاست حداقل دستمزد که سالیان سال در حال اجرا است، بخشی از همین سیاست تعدیل ساختاری است.    دست شستن از سیاست‌های رفاهی و یارانه‌ای در سال‌های گذشته بخشی از اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری بوده است.   باید، بارها و بارها از چگونگی اجرای سیاست تعدیل ساختاری و پروژه خصوصی‌سازی در ایران سخن گفت؛ چراکه منشا زخمی است که بر پیکره اقتصاد و طبقات محروم نقش بسته است.    این سیاست با حمایت از سرمایه‌داران، اعلام می‌کند راه را برای ایجاد سرمایه‌گذاری، رشد و اشتغال باز می‌کند.  اما این سیاست توضیح نمی‌دهد که در تمام دوره‌های ۲۵ سال گذشته، با این خصوصی‌سازی‌ها و آزاد‌سازی اقتصادی که به نوعی سوءاستفاده از مفهوم آزادی را هم در بطنش دارد ولی در واقع، تبعاتش ولنگاری اقتصادی است؛ با این بازار‌گرایی افراطی، با این ولع کور و عطش خصوصی‌سازی‌ها که باعث ایجاد بنگاه‌های بزرگ خصولتی شده، چه نتیجه‌ای را به بار‌آورده است؟ آیا کارایی و بهره‌وری اقتصادی را افزایش داده؟ آیا اشتغال بالا رفته؟ آیا رشد گسترده و عمیقی ایجاد کرده؟ و در نهایت آیا توسعه و رفاه همگانی را در دسترس قرار داده؟ پاسخ منفی است.   زیرساخت‌ها در اقتصاد ایران تا حدودی ایجاد شدند، در این مورد شکی نیست، اما این زیرساخت‌ها هیچ‌گاه در خدمت توسعه همگانی قرار نگرفتند. به این ترتیب، مجموع سیاست‌های تعدیل ساختاری به عوض توسعه همگانی، به عوض رفاه و التیام شکاف اجتماعی و اقتصادی، این شکاف‌ها را افزایش داد. حتی تبعات افزایش شکاف‌ها نه امری مذموم که از قضا پدیده‌ای ملزوم در نظر گرفته شد و اجراکنندگان سیاست‌های تعدیل ساختاری اینگونه استدلال می‌کردند که بر اثر این شکاف‌ها، سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و از این رو، رفته‌رفته تولید ثروت به لایه‌های پایینی نشت می‌کند. اما همه ما شاهد بودیم که چنین نشتی هیچ‌گاه صورت نگرفت.   آیا تاکنون تحقیقی جامع درباره ابعاد و میزان تبعات اجرای سیاست تعدیل از سوی جامعه دانشگاهی انجام پذیرفته است؟ بله. خود من تحقیقاتی دراین باره دارم اما وضعیت اسف‌بار این است که یک محقق اجازه ندارد تحقیقی آماری و میدانی را به سرانجام برساند؛ تحقیقی که نشان دهد اجرای پروژه خصوصی‌سازی چه تاثیری بر شاخص‌های توسعه و رفاهی مردم داشته است. مثلاً به این پرداخته شود که واحدهای خصوصی‌سازی شده در صنعت خودرو، یا صنایع وابسته به نفت، بانکداری و تجارت چه تاثیری بر روی بهره‌وری و اشتغال گذاشته‌اند؟ خوب، فضای نقد مساعد نیست و مرتب اجرای این سیاست‌ها ادامه پیدا می‌کند؛ در حالی که بخش بزرگی از جهان از این سیاست‌ها انتقاد می‌کنند و حتی پایه‌گذاران سیاست تعدیل در بانک جهانی به اشتباهات خود اعتراف کرده‌اند، اقتصاد ایران با ولعی کور مسیرش را انتخاب کرده است.    شما می‌گویید اجرای این سیاست‌ها در همه دولت‌های بعد انقلاب پیگیری شده، دلایل ادامه‌دار شدن سیاست تعدیل در دولت‌هایی که به نظر، اصول‌شان با هم متفاوت است، چیست؟  احتمالاً اجرای این سیاست‌ها با بخشی از لایه‌های اقتصادی مراکز قدرت، آمیختگی دارند؛ منتها دولت‌های مختلف به شکل‌های مختلفی این سیاست را پیش برده‌اند. مثلاً در یک زمانی برای اجرای سیاست‌های نئولیبرالی نیاز است که با ترفند گفتمان پوپولیستی به میدان آمد و در حالی که در ظاهر، طبقات محروم فراخوانده می‌شوند، طبقه‌ای نوظهور ایجاد کرد که به دلیل برخورداری از رانت یک‌شبه ره صدساله می‌روند. از‌این روست که وقتی می‌گوییم در ایران امروز این نه جناح‌های مختلف سیاسی، که دقیقاً نفس آیین سرمایه است که مرز‌ها را مشخص می‌کند، پر‌بی‌راه نگفته‌ایم.   خلاصه آنکه اجرای طرح تعدیل اقتصادی در همه دولت‌ها به اجرا درآمده و یکی از نتایج زیان‌بخش آن افزایش شکاف طبقاتی در چند دهه گذشته بوده است.   مخالفان دولت مدعی‌اند که دولت احمدی‌نژاد ضریب جینی را کاهش داد و حالا در دولت روحانی شکاف طبقاتی به اوج خود رسیده است   در این باره باید از چند نکته ضروری بگویم. بله. عده‌ای می‌گویند در دوره‌هایی شکاف طبقاتی کم شده است یا بهتر بگوییم پروپاگاندای حاکم چنین چیزی القا می‌کند. مثلا بنا به ادعای دولت احمدی‌نژاد، بعد از اعمال سیاست یارانه‌ای، برای یک سال یا دوسال گفته شد که شکاف طبقاتی کم شده است. اگر این شکاف برای یک یا دو سال کم هم شده باید گفت که این روند موقتی بوده و تداوم نیافت.   نکته دوم اینکه اشتباه محاسباتی و آماری در رسانه‌ها، پیوسته مبنا قرار می‌گیرد و احتمالاً مبنایی ابزاری برای منافع گروهی می‌شود؛ که باید درباره آن آگاهی‌بخشی لازم صورت گیرد. یک اندازه‌گیری داریم که نسبت‌ها را می‌سنجد. مثلاً هزینه خانوار ۱۰ درصد بالایی طبقه مرفه ۱۰۰۰ است و هزینه ۱۰ درصد پایین جامعه ۲۰، بنابراین هزینه ۱۰ درصد بالای جامعه ۵۰ برابر هزینه ۱۰ درصد پایین است. چهار سال بعد مثلاً براساس همین نسبت، عنوان می‌شود که هزینه ۱۰ درصد ثروتمند ۴۰ برابر ۱۰ درصد پایین شده است و از این طریق این ظن را تقویت می‌کنند که شکاف طبقاتی در حال التیام است.    حال ‌اینکه این اندازه‌گیری گمراه‌کننده است و باید شکاف مطلق را اندازه‌گیری کرد؛ چراکه این نسبت‌ها نیستند که واقعیت زندگی مردم محروم را نشان می‌دهند. به عبارتی اگر نسبت ۵۰ برابری هزینه ۱۰ درصد بالای طبقه مرفه نسبت به ۱۰ درصد پایین طبقه محروم، شده ۴۰ برابر. ادعا می‌شود به طور نسبی این شکاف التیام پیدا کرده و این‌گونه مغلطه می‌کنند که هزینه درآمدی ۱۰ درصد طبقه محروم از ۲۰ رسیده به ۲۵۰ و آن‌ها باید برای این افزایش قدرت خرید،   سپاس‌گذار هم باشند اما آن‌ها نمی‌گویند که هزینه ۱۰ درصد مرفه‌ترین هم از ۱۰۰۰ به ۱۰۰۰۰ رسیده است. اما حالا توجه کنید به محاسبه مطلق شکاف طبقاتی. مسکن و آموزش و نیازهای اولیه را نسبت‌ها تعیین نمی‌کنند، بلکه واقعیت و آن خشونت عریان تعیین‌کننده است. خشونتی که در محاسبه مطلق شکاف طبقاتی تجلی می‌یابد. طبق شکاف مطلق، اگر ۱۰۰۰ منهای ۲۰ می‌شود ۹۸۰، در حال حاضر ۱۰۰۰۰ منهای ۲۵۰ می‌شود ۹۷۵۰. یعنی شکاف طبقاتی از ۹۸۰ رسیده به ۹۷۵۰ . این محاسبه مطلق است که مبتنی بر واقعیت شکاف طبقاتی است نه محاسبه نسبی. من یک تحقیقی انجام دادم که بخش‌هایی از آن منتشر شده و به یاد دارم که مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها در سال‌های گذشته از این‌ پژوهش حمایت می‌کرد.    در آنجا بین کشورها هم طبق همین محاسبه به پدیده شکاف طبقاتی پرداختم. این‌گونه استدلال کردم که ممکن است نسبت درآمد سرانه بین برخی کشورها کم شده باشد، اما واقعیت این است که شکاف مطلق در جهان افزایش یافته است؛ نتیجه آنکه شکاف بین کشورهای دارا و فقیر افزایش یافته است و این افزایش شکاف مطلق، نتیجه اجرای سیاست‌های اقتصادی نولیبرالی است.   به نظر می‌رسد اجرای سیاست خصوصی‌سازی ابعادی تازه یافته باشد؛ مثلاً همین پدیده خصولتی‌ها. از این رو شاهدیم که گرو‌ه‌ها و نهادهایی که ثروت بالایی دارند، قدرتمندتر هم شده‌اند. گروه‌‌هایی با ساختار مافیایی که قدرت این را دارند که از تصویب برخی قوانین حمایتی و رفاهی جلوگیری کنند. نمونه این وضعیت را می‌توان در نظام بانکداری ببینیم. در این باره بگویید؟ دراین باره باز باید به ریشه مشکل بازگردم. با اجرای سیاست تعدیل ساختاری به عوض اینکه منابع ملی در اختیار مردم قرار بگیرد، به بخش‌هایی تحت عنوان خصوصی منتقل می‌شود. بُعد تراژیک ماجرا آنجاست که چنین عملی را آن‌قدر تبلیغ می‌کنند که به شکلی فضیلت‌وار، علامت پیشرفت اقتصادی جامعه به چشم آید. در حالی که چنین منشی منجر به افزایش شکاف طبقاتی شده و محرومیت‌های تحصیلی و آموزشی را افزایش داده است. من از طرفداران اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری و مسئولان سوال می‌کنم، بعد این همه سال این چه فضیلت و پیشرفتی است که چنین تبعاتی را به بار آورده است؟   از سویی این واژه خصولتی که اکنون دولت زیاد از آن می‌گوید، همیشه و بعد از انقلاب وجود داشته است. واقعیت این است که بخش خصوصی خودمانی دولت‌ها، همیشه از منابع دولتی استفاده کرده و می‌کنند. این دولت‌ها هستند که بسته به وابستگی به این یا آن جناح از منابع دولتی به نفع بنگاه‌های شبه‌دولتی استفاده می‌کنند. واقعیت این است که پروژه خصوصی‌سازی دچار یک بیماری ذاتی است. واقعیت این است که در همه جهان و نه فقط ایران، آن بخش خصوصی که می‌خواهد از هیچ و پوچ ساخته شود، از یک سری رانت‌ها بهره می‌برد. حالا شاهدیم دولت روحانی که دست به یکی از گسترده‌ترین خصوصی‌سازی‌ها در طول چند دهه گذشته زده، از خصولتی‌ها شکایت می‌کند تا از این طریق شاید رقبا را از میدان به در کند. به عبارتی تجربه خصولتی‌سازی در ایران جزیی ذاتی ازاجرای سیاست خصوصی‌سازی است و این دو پدیده، منفک از هم نیستند.   مگر مردم بودند که منابع ملی را در اختیار نهادهای شبه دولتی قرار دادند؟ شما بودید.   واقعیت این است که منابع کشور در اختیار تعداد محدودی از گروه‌ها است. واقعیت این است که گروه‌هایی محدود از رانت استفاده کرده و می‌کنند. واقعیت این است که این تقسیم‌بندی‌های خصوصی و خصولتی دردی را دوا نمی‌کند.  بگذارید از مسئولان بپرسم چه کسانی بانک و موسسات خصوصی و خصولتی را ایجاد کردند تا نظم پولی کشور را به هم زدند و با بالا بردن نرخ بهره، به تصاحب منابع دست یازند و پس‌انداز‌های مردم را بگیرند و بعد به کسانی که دوست‌شان دارند وام‌های کلان بدهند و این افراد هم بروند با پول‌های کلان، کاری را که دوست دارند، انجام بدهند. چه شده که بسیاری از موسسات ورشکسته شده‌اند.   چشم‌انداز ۱۰ سال آینده را، اگر اقتصاد کشور همین مسیر را برود، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اگر ابرچالش‌های اقتصادی به شکلی ساختاری درمان نشوند، وضعیت در حوزه بیکاری، تورم و نابهره‌وری به مرحله خطرناکی خواهد رسید و ما شاهد عواقب اجتماعی این بدتر شدن هم خواهیم بود. وقتی دولت‌ها یاد گرفتند تقصیر را به گردن این و آن بیندازند، اجازه نمی‌دهند سیاست‌های نادرست‌شان نقد و آسیب‌شناسی شود، و بر منتقدان، بلافاصله برچسب می‌زنند. وقتی با روحیه قهری با نارضایتی کارگران که از طریق تنها ابزارشان یعنی اعتصاب تجلی می‌یابد، مواجه می‌شوند، آن را برنمی‌تابند. خوب مشخص است که درهای گشایش، رفته‌رفته بسته‌تر می‌شود.